روز گذشته جنبش مقاومت فلسطین (حماس) اعلام کرد «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در غزه، جایگزین شهید «اسماعیل هنیه» به عنوان رهبر مقاومت فلسطین شد.

یحیی سنوار؛ فرمانده شماره‌ یک میدان غزه در قامت رهبری حماس

بر اساس گزارش پایگاه خبری الجزیره، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی فعلی حماس در غزه جایگزین شهید اسماعیل هنیه شد. انتخاب یحیی السنوار به عنوان رهبر جنبش مقاومت فلسطین در حالی صورت می‌گیرد که سنوار به عنوان فرمانده میدانی جنگ از آغاز تاکنون در غزه حضور داشته است.
سنوار پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از ممنوع شدن حضور اسماعیل هنیه در غزه، به عنوان رئیس جنبش حماس در غزه، جانشین هنیه شد و می‌توان گفت از آن زمان «مرد شماره یک حماس در باریکه غزه» است.
شورای رهبری حماس، سنوار را در حالی به عنوان جانشین اسماعیل هنیه برگزید که اسماعیل هنیه بامداد دهم مرداد توسط رژیم صهیونیستی در تهران به شهادت رسید.

فرمانده بصیر و آگاه در عرصه میدان و دیپلماسی
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس با اشاره به انتخاب یحیی السنوار، یکی از فرماندهان ارشد حماس به عنوان رهبر جنبش مقاومت فلسطین اظهار کرد: حضور بیش از ۱۵سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی موجب اعتلای روح و تقویت عزم و اراده و کسب تجارب ارزنده‌ای برای سنوار شد و امروز از او یک فرمانده بصیر و آگاه در زمینه اهداف مقاومت و شناخت درست از صهیونیسم بین‌الملل ساخت؛ درواقع در طول سال‌های اخیر و به‌ویژه ۱۰ ماه گذشته، تحرکات سنوار در راستای اعتلای جبهه مقاومت و به‌خصوص عملیات طوفان‌الاقصی سبب شد رژیم صهیونیستی برای حذف وی اقدام به تعیین جوایز سنگین مالی کند. 
صدرالحسینی درباره پیام انتخاب سنوار به عنوان رهبر مقاومت فلسطین تصریح کرد: قطعاً انتخاب سنوار مناسب‌ترین انتخاب برای جانشینی شهید اسماعیل هنیه محوسب می‌شود و پیام این انتخاب، افزایش اعتماد به نفس، تقویت قدرت و اراده مقاومت فلسطین در کنار سایر گروه‌های مقاومتی در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود. 
این پیام روشن در ساعات پس از انتخاب آگاهانه شورای رهبری حماس، در رسانه‌های مختلف به یک حرکت رو به جلو از سوی مقاومت حماس تعبیر شد؛ این موضع می‌تواند در تزلزل رژیم صهیونیستی مؤثر بوده و موجب قوام و انسجام مقاومت منطقه به‌ویژه مقاومت فلسطین شود.
وی با تأکید بر اینکه شرایط مبارزه کنونی با رژیم صهیونیستی تفاوت بسیاری با گذشته کرده است، می‌افزاید: چرا که رهبران سیاسی حماس پیش از این به دلیل منع شدن از حضور در سرزمین فلسطین از خط مقدم دورتر بودند، اما با انتخاب سنوار به عنوان فردی که در خط مقدم مبارزه حضور دارد به نوعی یک ادغام و درهم آمیختگی میان دیپلماسی و میدان به وجود آمده است.

چریکی مبارز و سرسخت
مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌وگو با قدس با اشاره به ویژگی‌های یحیی السنوار که او را در قامت یک رهبر سیاسی و میدانی مطرح کرده است، اظهار کرد: سنوار از مبارزان قدیمی فلسطین محسوب می‌شود و از ابتدای تأسیس حماس در این مجموعه فعال بوده و در دوره‌های مختلف در بخش‌های گوناگون این تشکیلات حضور داشته و در ادامه مدارج ترقی را تا رسیدن به عالی‌ترین مقام فرماندهی میدان برای مقاومت پیموده است.
نعیمی افزود: سنوار یکی از شخصیت‌های جدی و سرسخت در بدنه مقاومت فلسطین محسوب می‌شود که سال‌ها تجربه زندان‌های رژیم صهیونیستی به او ویژگی‌های دیگری ازجمله تسلط به زبان عبری و آشنایی با نقاط ضعف رژیم را اضافه کرده است و این ویژگی‌ها در کنار قدرت تصمیم‌گیری و ابتکار عمل بالا، وی را از سایر فرماندهان مقاومت متمایز ساخته است.
وی با بیان اینکه تبلور تصمیم‌گیری و ابتکار سنوار را باید در عملیات طوفان‌الاقصی مشاهده کنیم، تأکید کرد: ارزیابی دقیق سنوار از نقاط ضعف رژیم صهیونیستی و شکاف‌های امنیتی اسرائیل موجب موفقیت کامل این عملیات تاریخی شد که بهت و حیرت جهانیان را تا به امروز در پی داشته است، چرا که منجر به پیروزی یک گروه جهادی در برابر یک ارتش تا بن دندان مسلح شد.
نعیمی در پاسخ به این پرسش که انتخاب سنوار به عنوان رهبری مقاومت فلسطین حاوی چه پیامی است، تصریح کرد: انتخاب سنوار از سوی شورای مقاومت فلسطین به عنوان رهبر مقاومت فلسطین حامل پیام‌های مهمی است؛ مهم ترین پیام این انتخاب این است مقاومت هنوز زنده است و با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد و از آرمان‌های بحق مقاومت که آزادی فلسطین است، کوتاه نخواهد آمد.
کارشناس مسائل منطقه همچنین تأکید کرد: آنچه از واکنش‌های مقامات آمریکایی مثل بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از انتخاب سنوار به عنوان رهبر مقاومت فلسطین می‌توان دریافت این است آن‌ها نیز مجبور شده‌اند حضور سنوار را به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در رأس جنبش مقاومت اسلامی به رسمیت بشناسند.
 در کنار این مسئله، به رسمیت شناختن و اعلام حمایت از سنوار از سوی سایر گروه‌های مقاومت فلسطین، جایگاه وی را در ابتدای رهبری مستحکم‌تر از گذشته خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه در طول تقابل کنونی در غزه و در مراحل مختلف مذاکرات نیز نظر نهایی بر مبنای تصمیمات و اشراف اطلاعاتی سنوار از میدان بود و حتی تصمیم نهایی بر مبنای نظرات او گرفته می‌شد، تأکید کرد: قطعاً توانایی سنوار در مذاکرات، در کنار تسلط او به شیوه‌های مبارزاتی در میدان می‌تواند پیوند مبارکی میان دیپلماسی و میدان برای مقاومت فلسطین به حساب بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.